Om dansen

En synkroniserad gruppimprovisationsdans




Grunden för min dans är FCBD® Style (tidigare ATS). Det är en folkloristiskt inspirerad synkroniserad gruppdans. Rörelsebasen är orientalisk med ytterligare inspiration från indisk och spansk dans. I grupper om två till fyra personer improviserar man utifrån ett givet vokabulär med hjälp av tecken och man turas om att leda och följa i ett växlande flöde. Är man fler som dansar ihop så använder man sig oftast av ett så kallat chorus som man går in och ut ur. Solon förekommer också, även om det övergripande formatet är utformat för improvisation tillsammans med andra.

Kostymerna är liksom dansen moderna påfund och det som kännetecknar stilen är vida kjolar, vida puffiga byxor, choli, mynt-bh, bälten med tofsar och/eller speglar och metall, tunga smycken och att man spelar fingercymbaler. Eftersom dansen är så ny så kan man dansa till mycket olika slags musik, men med en förkärlek för lite mer traditionella toner för att hålla ihop uttrycket.

Stilen har sin vagga i San Francisco och rötterna sträcker sig bak till 1960-talets alternativrörelse. Själva systemet för improvisation med det specificerade vokabuläret, alltså det som blev ATS® och sedemera FCBD® Style, började utvecklas av Carolena Nericcio under senare delen av 1980-talet (-87), en utveckling som fortfarande i högsta grad pågår. Hennes FatChanceBellyDance® (FCBD®) har fram till helt nyligen levt kvar och varit tongivande för stilen och är nu även synonym med dansformen. Det lilla ®-et som sätts ut i samband med dansen är ett slags garanti för att dansare världen över ska kunna dansa ihop från första stund eftersom vi lärt oss det gemensamma språket FCBD® Style. Gruppen FatChanceBellyDance® har på senare tid ersatts av FatChanceBellyDance®Style University, men du kan även hitta Carolenas egna workshops här


Spontandans i slottsparken i Pusjkin, Ryssland

  

FCBD® Style med Slöja 

Slöja är märkligt nog inte särskilt vanligt förekommande inom FCBD® Style. Jag har dock fastnat för detta luftiga och lite oberäkneliga tillbehör och har utarbetat ett vokabulär som innefattar både snabba och långsamma steg där rörelserna i viss mån har valts ut och modifierats för att fungera både rent estetiskt med slöjan och i gruppimprovisationen. Detta kallas för en "movement dialect", där sättet att dansa på kan skilja sig från grundstilen, och man kan således inte förvänta sig att en annan person direkt ska känna till hur man ska gå tillväga. Essensen i slöjdans är för mig att ge slöjan liv så att den blir något mer än ett tygstycke man har hängande efter sig.

Till min glädje så har mitt slöjarbete fått mycket positiv bekräftelse inte minst av dansformens grundare, Carolena Nericcio.



FCBD® Style med Tamburin

Till skillnad från slöja så är det fler världen över som dansar med tamburin. Att dansa med tamburin kallas också för movement dialect eftersom tamburin inte hör till FCBD® Style i grunden utan sättet att använda tamburinen på kan således variera stort. Även här har jag utvecklat en egen dialekt så som det känns naturligt och relevant för mig att använda den. Hur det kan se ut kan du se här nedan:


I en duett:  



I en trio:



Som ett solo:




FCBD® Style till 9/8-delsrytm

Det snabba vokabulären i FCBD® Style är egentligen utformad för musik i 2/4 och 4/4-delsrytm, se Carolenas FAQ. Jag tycker dock att det funkar alldeles utmärkt att dansa till 9/8 och det är en härlig och livfull rytm att dansa till som gör mig glad. Även detta har fått positiv bekräftelse från Carolena, betraktad som en movement dialect.





 

Foto: Magnus Anteroinen

FCBD® Style med Svärd


När jag dansar med svärd utgår jag från modifierad ATS® för svärd, men har även laborerat vidare på egen hand bland annat inspirerad av Belladonna. Oftast används en böjd sabel och jag tilltalas mycket av formerna som den typen av svärd skapar. För mig så är att dansa med svärd så mycket mer än att sätta det på huvudet!












Solo

Jag dansar även solo. Då utgår jag från samma rörelsebas, men det kan hända att jag bryter upp rörelserna och binder dem samman på ett betydligt friare sätt. Det beror helt på musiken, och på vilket sammanhang det är. Exempel på hur det kan se ut kan du se här:





Utöver slöja, tamburin och svärd (sabel) så händer det att jag även dansar med andra tillbehör, såsom solfjäder och samurajsvärd.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar